Aktualności

21. April 2017

Żadnych problemów z silnikiem przy temperaturze -60 stopni

Silniki elektryczne stosowane w lodołamaczach pływających po wodach arktycznych muszą działać niezawodnie w temperaturze -60 stopni. Spełnienie tego warunku wymagało zmodyfikowania silników Hoyer do zastosowań morskich z użyciem specjalnie wykonanych podzespołów, a następnie przeprowadzenia kompleksowych testów w środowisku arktycznym.

Niezbędne jest specjalne wyposażenie, aby lodołamacze w rodzaju jednostki wspomagającej Aker Arc 130 mogły wytyczać szlak przez powłokę lodową o grubości dwóch metrów, która skuwa wody na północy Syberii. Choć globalne ocieplenie wpłynęło na poprawę dostępności szlaków żeglugowych wokół Rosji, to statki pływające po pokrytych lodem wodach arktycznych nadal są narażone na działanie skrajnie niskich temperatur. Z tego powodu zamówienie złożone przez hiszpańską firmę Fluidmecanica, którego przedmiotem były silniki do zastosowań morskich przeznaczone do obsługi wyciągarek do kotwic na potężnych lodołamaczach, wymagało od nas zastosowania specjalnych rozwiązań.

Specjalne podzespoły

Hoyer otrzymał zlecenie na dostarczenie 8 silników o mocy w zakresie 15-37 kW. Rosyjska stocznia Vyborg Shipyard chciała, aby silniki były zdolne do pracy w temperaturze powietrza dochodzącej do -60 stopni Celsjusza. Aby mieć pewność, że silniki wytrzymają tak niskie temperatury, firma Hoyer wprowadziła szereg modyfikacji w kilku kluczowych podzespołach silników.

„Wyposażyliśmy nasze morskie silniki w specjalne łożyska, obudowy oraz wykonane z teflonu pierścienie uszczelniające olej. Dodatkowo zastosowaliśmy również metalowe łopatki chłodzące. Zwykle są one plastikowe, ale taki materiał mógłby ulec pęknięciu przy temperaturze -30 stopni” – mówi Adam Słupiński, country manager w Hoyer.

24 godziny w komorze klimatycznej

Przed dostarczeniem do klienta wszystkie silniki musiały pomyślnie przejść próbę chłodzenia, aby udowodnić, że są zdolne wytrzymać niskie temperatury. Zgodnie z wymogami Rosyjskiego Morskiego Rejestru Nawigacyjnego (Российский морской регистр судоходства – RS) konieczne było przedstawienie dokumentacji z przeprowadzonych testów, aby można było dokonać klasyfikacji silników zgodnie z zasadami określonymi przez tę organizację. Hoyer przeprowadził te badania we współpracy z laboratorium badawczym DELTA.

„Klasycznym problemem występującym w bardzo zimnym środowisku jest wilgoć zbierająca się w łożyskach czy zamarzający olej, co może doprowadzić do zablokowania części ruchomych. Zdarza się to najczęściej wtedy, gdy silnik został wyłączony z powodu wystąpienia niskich temperatur i trzeba go uruchomić ponownie. Dlatego właśnie umieściliśmy go w komorze klimatycznej, gdzie przebywał wyłączony przez 24 godziny w temperaturze -60 stopni, a następnie został uruchomiony ponownie. Zadziałał bez zarzutu” – mówi Erik Jensen, account manager z laboratorium DELTA.

Szybka dostawa

Po zatwierdzeniu wyników testów i otrzymaniu klasyfikacji silniki zostały dostarczone do firmy Fluidmecanica, a stamtąd trafiły do stoczni Vyborg Shipyard, gdzie zastosowano je jako podzespoły obsługujące wyciągarki do kotwic. Zamówienie zostało zrealizowane w rekordowym czasie, mimo konieczności wprowadzenia specjalnych modyfikacji oraz przeprowadzenia specjalnej próby chłodzenia.

„Jesteśmy zdolni do przebudowywania i modyfikowania naszych silników, co pozwala nam na ich szybkie dostosowywanie na potrzeby badań i dostarczanie do klienta wraz z pomyślnymi wynikami prób chłodzenia oraz certyfikacją Rosyjskiego Morskiego Rejestru Nawigacyjnego, a wszystko to w mniej niż 6 tygodni od złożenia zamówienia” – mówi Adam Słupiński, dodając:

„Przy kolejnym tego typu projekcie będziemy w stanie zrealizować zamówienie jeszcze szybciej, ponieważ mamy już do dyspozycji potrzebne doświadczenie, dokumentację z testów oraz procedury wewnętrzne”.


Fakty dotyczące wyciągarek do kotwic
 

  • Wyciągarka Fluidmecanica M-250 z napędem elektrycznym
  • Maksymalna siła wyciągu 252 kN

Fakty dotyczące jednostki wspomagającej Aker Arc 130 

  • Jest to lodołamacz zaprojektowany do żeglugi po wodach arktycznych
  • Długość: 122 m
  • Szerokość: 25 m
  • Głębokość: 8 m
  • Wydajność w czasie łamania lodu: 2 węzły w lodzie o grubości2 m+30 cmśniegu

Newsmail signup

Otrzymuj najświeższe informacje

Zapisz mnie

Imię i nazwisko*

Tytuł*

Firma*

Kraj*

E-Mail*

* required fields

Wybierz :





Usuń subskrybcję